Wariant pobytu dziecka w Żłobku Montessori | Czesne | OPŁATA ZA WYŻYWIENIE/DZIEŃ |
---|---|---|
Wpisowe – bezzwrotna opłata jednorazowa | 500 zł | 15,6 zł - 4 posiłki* |
Opieka codzienna (pn-pt) | 1500 zł | 15,6 zł - 4 posiłki* |
Opieka 120 godzin/1 m-c (pn-pt) | 1300 zł | 15,6 zł - 4 posiłki* |
Karnet integracyjny: 50 godzin/30 dni | 950 zł | 15,6 zł - 4 posiłki* |
Założenia i forma Gordonek opierają się na doświadczeniu naukowym i praktycznych badaniach Edwina Eliasa Gordona, słynnego amerykańskiego muzyka jazzowego, pedagoga, psychologa muzyki, twórcy Metody Gordonowskiej, a więc zajęć, które opierają się na głównym założeniu, że każdy człowiek rodzi się z jakimś poziomem uzdolnień muzycznych, który może kształtować i czerpać dzięki temu wymierne korzyści dla całościowego rozwoju. Według E.E. Gordona mimo różnic biologicznych i psychospołecznych, dziecko najintensywniej przyswaja dźwięki poczynając od okresu prenatalnego do 3 roku życia. Są to lata bardzo ważne w kontekście nabywania umiejętności słuchowych, a tym samym muzycznych. Można z całą pewnością stwierdzić, że jest to „złoty okres” dla nabywania języka muzyki (i nie tylko muzyki, gdyż cały proces tworzenia zdolności werbalnych również rozpoczyna się w życiu płodowym oraz przebiega niemalże równolegle i w relacji współzależności z przyswajaniem zdolności muzycznych).
Na czym polegają Gordonki?
Zajęcia umuzykalniające tzw. Gordonki mają swoje główne założenia, cele oraz przebieg. Przede wszystkim oparte są na muzyce połączonej z ruchem, przy czym szeroko pojęta muzyka oznacza tu: słuchanie, śpiew, ruch oraz gra na instrumentach. Warto wspomnieć również, że zajęcia mają charakter swobodny, nienarzucający, co potwierdza rezygnacja z ruchów naśladowniczych, schematycznych (np. tworzenie określonych ciągów figur ruchowych, maszerowanie). Dziecko odczuwa swobodę w poruszaniu się i jego reakcje ruchowo-muzyczne są akceptowane, a działanie osoby prowadzącej zajęcia polega na nakierowywaniu i motywowaniu dziecka. Kolejnym, głównym elementem zajęć jest zabawa oraz korzystanie z atrakcyjnych dla dziecka rekwizytów – używane są kolorowe piórka, chusty, wstążki, bańki mydlane, piłki, grzechotki, dzwonki, tamburyn.
W trakcie zajęć nie stosuje przerabianych nagrań, odtwarzanych przy pomocy urządzeń, melodia jest prosta ale zróżnicowana i „naturalna” – najważniejsze są ruch, śpiew i rytm. Podczas zabawy prezentowane są melodie w różnych skalach, co pozwala na naukę języka muzycznego w sposób szczegółowy, oparty na subtelnych różnicach i podobieństwach dźwiękowych.
Znaczenie zabawy w Gordonkach
Zabawa – jak sama nazwa wskazuje, jest dla dziecka momentem przyjemności, działaniem, którym samo kieruje i prowadzi w najbardziej atrakcyjny dla siebie sposób. Podobnie jest w trakcie Gordonek – dziecko w pełni poddaje się muzycznym zabawom generującym przyjemność i opartych na podążaniu za nim i jego potrzebami ruchowo-muzycznymi. Osoba prowadząca zajęcia ma za zadanie nakierowanie uczestników na ciekawe i rozwijające aktywności muzyczno-ruchowe.
Umuzykalnianie metodą Gordona wspomaga naturalny proces rozumienia muzyki głównie poprzez proste sekwencje typu. „bam bam bam”, „pam pam pam” itp. w określonych ciągach melodycznych. Po wielokrotnych powtórzeniach, dziecko podobnie jak w rozwoju mowy, zacznie odtwarzać sekwencje dźwiękowe i to w określonym rytmie.
W rytmice, która została stworzona przez wszechstronnego muzyka-kompozytora Emila Jaques-Dalcroza, a rozwinęła się z nauczania harmonii i kształcenia słuchu, główną i nadrzędną rolę spełnia muzyka-jest ona bodźcem i inspiracją dla ruchu. Ruch jest wtórny i jest środkiem kształcenia, a nie celem. Tym właśnie różni się rytmika od innych dyscyplin ruchowych jak np. gimnastyka artystyczna czy taniec. „Cały mój system zbudowałem na muzyce, ponieważ jest to potężna siła psychiczną wynikłą z naszego działania duchowego i wyrazowego, która dzięki swej możności pobudzania i regulowania może podporządkować nasze czynności życiowe” Emil Jaques-Dalcroze. Nauczyciel wykorzystujący metodę rytmiki w swojej pracy pedagogicznej powinien kierowad się trzema zasadami, stanowiącymi główne założenia metody: 1. Muzyka jest inspiracją dla ruchu 2. Praktyka zawsze poprzedza teorię 3. Ćwiczenia wprowadzane są według zasady stopniowania trudności. Ćwiczenia z zakresu metody rytmiki rozbudzają wyobraźnię i inwencję twórczą uczniów a także istotnie wpływają na rozwój muzykalności, poczucia rytmu oraz wrażliwości na wyraz muzyczny.
Są to spotkania z muzykami z Filharmonii Łódzkiej oraz śpiewakami z Łódzkiego Teatru Wielkiego oraz uczniami Akademii Muzycznej w Łodzi.
Spotkania prowadzone przez panią Grażynę Sikorską wieloletnią prowadzącą Spotkania z Muzyką na Politechnice Łódzkiej i współpracownika Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dzieci w rocznym cyklu audycji poznają różne instrumenty muzyczne, mają możliwość ich dotknąć, spróbować wydobyć samodzielnie dźwięk. Słuchają utworów uznanych twórców, mają możliwość wyrażania muzyki ruchem.
Utwory i tematyka spotkań są dopierane do możliwości poznawczych najmłodszych dzieci.